6/6/2015

Fitonutrienții

Alături de vitamine și minerale, fitonutrienții formează micronutrienții, elemente care alături de proteine, grăsimi și glucide sunt necesare pentru supraviețuirea pe termen mediu și lung și protejarea funcțiilor organismului.

Rolul proteinelor, lipidelor și glucidelor în alimentație, prevenirea respectiv declanșarea anumitor boli este înțeles și marea majoritatea a dietelor de slăbire sau menținere se concentrează în jurul acestor trei grupe de substanțe. Despre vitamine și minerale există o literatură științifică și populară bogată, consensul fiind unanim asupra beneficiilor acestora și necesității includerii într-o alimentație echilibrată și sănătoasă.

Fitonutrienții, mult timp trecuți cu vederea, încep să fie înțeleși treptat prin studiul a numeroase plante, descoperindu-se mii de astfel de substanțe cu rol de fitonutrienți.

Ceea ce se știe până acum și este destul de sigur este rolul multiplu al fitonutrienților - facilitarea comunicării intra-celulare, prevenirea mutațiilor la nivel celular, prevenirea proliferării celulelor maligne.

De exemplu, polifenolii au un puternic rol antioxidant, anti-inflamatoriu și anti-alergic, pe lângă îmbunătățirea stării generale a sănătății. Polifenolii se regăsesc în ceaiul verde, diverse nuci și fructele bacă și asemănătoare , cum sunt afinele, coacăzele, căpșunile, strugurii, murele, dudele, prunele, etc.

Carotenoizii se regăsesc în frunctele și legumele colorate în galben , portocaliu și roșu (tomate, ardei, morcovi, pepeni, piersici, portocale, etc.) și conțin beta-caroten (colorează portocaliu), luteină (care colorează în galben) precum și licopen (colorează roșu). Acești fitonutrienți funcționează ca antioxidanți, protejându-ne de apariția / proliferarea celulelor maligne și încetinind îmbătrânirea biologică.

Fitoestrogenii sunt substanțe chimice care se regăsesc în soia, cereale integrale, semințe, precum și în unele fructe și legume. Reglează și ajută la echilibrul hormonal, fiind de ajutor în cazul cancerelor cu origine legată de activitatea hormonală (prostată, sân, etc.).

CăpșuniCăpșuni

Funcția antioxidantă este cea mai importantă a fitonutrienților și având în vedere înțelegerea procesului de îmbătrânirea biologică și ireversibilitatea acestui proces, rolul fitonutrienților devine tot mai important. Paradoxal, ceea ce ne menține în viață ne aduce și sfârșitul. Viața nu poate exista fără oxigen. Metabolismul constă în producerea de energie necesară funcțiilor organismului prin ardere, iar unul din rezultatele oxidării la nivel celular sunt radicalii liberi, compuși chimici cu o caracteristică comună: lipsa unui electron. În căutarea acestui electron, acești compuși instabili atacă enzime, membrane celulare, diferite proteine și chiar ADN, ceea ce provoacă reacții în lanț (amplificate de compușii din țigarete, poluare, hrana aditivată și procesată) și pe termen lung, degradarea la nivel celular și moartea.

Antioxidanții sunt principala armă a organismului împotriva radicalilor liberi; antioxidanții generați intern ca prima linie de apărare nu sunt suficienți, de aceea este atât de necesar aportul fitonutrienților, adică a surselor de antioxidanți din hrană.

Este început de vară. Fructele și legumele de sezon de sezon au pus stăpânire pe piețe - căpșuni, cireșe, tomate românești, castraveți, etc. și este păcat să nu vă delectați cu diferite salate de fructe sau legume și să înlocuiți pe cât posibil hrana procesată și aditivată, bazată preponderent pe zahăr și amidon iar băuturile acidulate cu apa din legume și fructe.

Tot veți muri, însă măcar veți trăi mai sănătoși, mutând spre un viitor cât mai îndepărtat durerile și vizita la medic.

nutriție


Articolul Precedent
Recomand XFCE Am încercat în ultimii ani diverse interfețe pentru desktop, folosind mai multe sisteme de operare precum și interfețe gândite pentru dispozitive
Articolul Următor
XFCE - Scurtături Tastatură Windows Explorer îl deschid întotdeauna cu combinația de taste Win și E. Este mai simplu și mai rapid decât folosirea mausului. În lumea Linux,